måndag 26 januari 2009

Forskning

Liksom jag gjorde till min första bok, har jag gjort en hel del forskning till min nya bok. Att ta reda på fakta är ibland lika roligt som själva skrivarprocessen. Tänker ibland på när jag skrev mina uppsatser i Litteraturvetenskap. Samtidigt som det var en olidlig stress, så var det också väldigt roligt (min c-uppsats skrev jag om Anna-Clara och Thomas Tidholms Kaspers alla dagar. Min professor kallade den "skitbok". Sånt man fick fajtas med när man ville skriva om barnlitteratur).
Jag vet vad jag vill skriva om i min tredje bok - återigen krävs det en hel del forskning. Jag ska ta någon månads paus innan jag sätter igång. Frågan är bara när jag ska hinna. Förra året arbetade jag 75% för att kunna skriva en smula vid sidan om arbetet. Nu ska jag jobba 90%, men min "lediga" 10% går åt till att vara med barnen. Om någon har ett fett tips på stipendier så är det bara att säga till.

Inga kommentarer: