söndag 26 juli 2009

The Little Stranger


Jag har läst alldeles för lite i sommar, men jag hann iallfall läsa The Little Stranger av Sarah Waters. Väldigt efterlängtad av mig. Hon har en ovanlig berättartalang. Hon gör det med ett driv som gör att man ogärna lägger hennes böcker ifrån sig. I The Little Stranger har hon lämnat det lesbiska temat och för oss in på spöktemat istället. Jag gillar det, trots att det är en lång transportsträcka i början.
I bokens centrum står Dr Faraday, familjen Ayres och det gamla herresätet Hundreds Hall som sakta men säkert håller på att förfalla. Det är efterkrigstid och Storbritannien är på väg in i ett nytt skede.
Av en tillfällighet blir Dr Faraday familjen Ayres husläkare och fäster sig snart både vid Hundreds Hall och familjen, och då främst den oattraktiva, men smarta, dottern (men jag har hela tiden känslan av att det är kärleken till Hundreds Hall osm är starkast).
En bra bit in i boken börjar de spöklika sakerna hända och Waters strör försiktigt de underliggande suggestiva strömningarna över det som händer på Hundreds Hall. Det ÄR kusligt, men jag tycker att hon hade kunnat göra det ännu kusligare. Men som sagt så är det riktigt bra och spännande läsning. Läsning à la Hitchcock.

Inga kommentarer: