fredag 15 oktober 2010

Sneak-peak please

Ibland längtar jag faktiskt till dess att jag är pensionär - att få sitta och titta tillbaka på sitt liv med facit i hand. Då skulle man nog tagga ner på en hel del saker. Och njuta mer. Uppskatta fler saker. Därför tänkte jag börja med det nu istället. Jag ska njuta mer och uppskatta ännu mer. Som till exempel hur fina vänner man har - vilken fantastisk familj man har och framför allt - lära sig allt man kan suga åt sig (medans hjärna fortfarande har den förmågan kvar)

3 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Mina näradöden upplevelser när barnen kom gav mig en ordentlig knäpp på näsan och gjorde så att jag varvade ned och slutade jaga tid som jag alltid gjorde förr.

Ständigt rädd att missa något följde jag med alla som hade något på gång. Att vara hemma existerade inte i min överfyllda hjärna, och nätterna tillbringades på rökiga, stökiga discotek.

Idag kan jag sätta mig ned på huk för att förpassa en vilsegången snigel till andra sidan gatan, eller hjälpa en larv som ligger i stekande solsken. Istället för att skynda mig på med barnen på morgnarna går vi upp tidigt och stökar av frukosten och påklädningen i ganska schysst takt.

Att leva i nuet är som balsam för själen, och flytten ut hit där vi bor nu var det som krävdes för att jag skulle få ro i kroppen.

Pensionen är inte alltför långt bort och när den kommit tänkte jag resa och bara sitta på verandan i min gungstol och njuta av naturens ljud och växlingar.

Ha en härlig helg!

Jessica Kolterjahn sa...

Det är så det ska vara. Prioriteringarna på rätt plats i rätt tid. Men det är helt tvärtemot vad dagens samhälle kräver av oss. Någon gång ska jag också lära mig - jag gör lite varje dag. Jag ska göra som du - sitta på verandan och njuta.

Barbro sa...

Ja, vet du vad - att leva i nuet, är vad jag också försöker.
Det kan vara nog så spännande och framför allt så är det nyttigare för själen.