tisdag 30 september 2008

Clarice Lispector - Stjärnans ögonblick

Genom min mycket goda, norska vän, Maiken - fick jag tipset om Clarice Lispector. Jag har inte läst något än, men vi ska läsa Stjärnans ögonblick i bokklubben till nästa gång. Jag återkommer med tankar om den när jag har läst den. Jag tycker att det ska bli spännande - läs själva!

Text från förlagets Tranans hemsida (www.tranan.nu):

Stjärnans ögonblick

Macabéa lever ett innehållslöst liv i Rio de Janeiro. Hon har precis blivit uppsagd från sitt arbete som maskinskriverska, men får vara kvar då chefen tycker synd om henne. Fritiden ägnar Macabéa åt radiokanalen Radio Ur, som ger "Rätt tid och kultur", men ingen musik. Ibland äter hon ett hårdkokt ägg till lunch, en gång i månaden går hon på bio. Som enda lyx unnar hon sig en kall tår kaffe innan hon går och lägger sig. Efter ett blekt och tafatt förhållande med "metallurgen" Olímpico de Jesus, som överger Macabéa för hennes arbetskamrat Glória, beslutar hon sig för att uppsöka en spådam. Sierskan förutspår Macabéa en strålande framtid...


Inga kommentarer: