lördag 13 september 2008

There Will Be Blood

På kort tid har jag sett två filmer som jag egentligen kanske aldrig hade sett om det inte hade varit vissa omständigheter som fått mig att se dem. Filmerna är There Will Be Blood och Jesse James. Det märkliga är att jag tyckte mycket, mycket om dem båda. I Jesse James så var det mest det fantastiska fotot, bildspråket och den kärva berättartekniken som jag fastnade för. Jag älskar när filmer är långsamma på rätt sätt.
There Will be Blood var också en långsam film. Förutom Daniel Day Lewis och andra utomordentliga skådespelarinsatser, som Paul Dano, så tyckte jag så mycket om att den höll inne med så mycket. Jag tycker inte att man behöver förklara varje händelse i en film. Den blir så mycket mer om man bara låter saker hända - utan förklaring. Eller tolkningsbara förklaringar - för tolkningar finns det alltid.
Ett annat utomordentligt exempel på långsam film som är väldigt bra är Nuovomundo. Om du inte har sett dem och känner att du är ett fan av långsamma filmer - se dem alla!

Inga kommentarer: