torsdag 4 december 2008

Tid att läsa

Jag önskar att jag hade mer tid att läsa. Förr i tiden kunde jag läsa tio böcker i veckan (när jag gick litteraturvetenskap och man läste från morgon till kväll – eller på semestern på den tiden man inte hade barn, hus, trädgård etc.). Tänk att man kunde få en hel dag till att bara läsa. Jag minns att vi skulle läsa Jane Eyre en gång. Det var vinter och det var massor med minusgrader ute. Själv tog jag tre bad under dagen, och drack massor av te, och läste läste läste.
Nu läser jag på väg till jobbet, några stulna stunder här och där och på kvällen innan man ska sova. Dessa stunder delas ju även av att man vill göra andra saker. Som att skriva. Lyckligtvis har jag utarbetat en simultanförmåga framför teven. Jag kan titta på film och skriva samtidigt. För en teveholic som jag själv är det svårt att överge teven helt och hållet.

Inga kommentarer: