tisdag 24 mars 2009

Manuskurs


Sedan några onsdagar tillbaka har jag gått på en filmmanuskurs. Det är väldigt inspirerande och jag minns när jag gick en kurs i filmvetenskap för hundra år sen. Jisses, jag har aldrig sett så mycket film i hela mitt liv. Det var himmelriket. Dessutom fick vi göra en kortfilm. Jag har den liggandes här någonstans bland andra dammiga videoband. Vad ska man göra med alla dessa videoband? Jag har cirka tusen filmer (OBS! inte tusen videoband). Hur ofta rotar jag fram ett av de där dammiga banden? Eeeeehhhh ...
Tillbaka till filmmanuskursen. Det är verkligen svinsvårt. Allt man skriver känns megatöntigt - men det är lika bra att vifta bort alla sådana tankar - och bara skriva, skriva, skriva. Till imorgon ska vi ta med en favoritscen. Jag skulle vilja ta något från en av mina absoluta favoritfilmer Brända av solen av Nikita Mikhalkov eller en scen ur Lost in Translation (den när han håller hennes fot). Får se vilken det blir.

Inga kommentarer: