måndag 2 mars 2009

Slutrapport: American Wife

Nu har jag läst färdigt American Wife av Curtis Sittenfeld. Fantastiskt bra läsning. Men i slutet blev jag lite uttråkad - det blev lite för mycket presidenttråk för min smak, men bortsett från det så är det här en svinbra roman. Den är fyllig. Bra språk. Intressanta karaktärer - huvudpersonen är löst byggd på Laura Bush. Det är det som gör den så kittlande. När man läser om hennes alkoholiserade man som senare blir frälst, kan man bara se lille Georgie framför sig.
Det här är en författare som jag tänker följa. De senaste åren har det dykt upp ett gäng av MYCKET intressanta amerikanska författare – Curtis Sittenfeld, Jonathan Safran Foer, Nicole Krauss, Marisha Pessl ... spännande! När jag blir stor vill jag bli som de. Titta noga på dem – ser de inte ut som fyra syskon (jo, jag vet att två av dem är gifta med varandra)?

Inga kommentarer: